Praga ED 250

Není tomu tak dlouho, co se Praga po několika letech opět vrátila na motocyklový trh. Přišla hned se třemi objemovými třídami: nejslabšími dvěstěpadesátkami počínaje, přes čtyřstovky a šestistovkami konče. Nejslabší třída je vybavena dvoutaktními motory, další dvě již zastupují čtyřtaktní motocykly. Každá třída se dělí na dvě kategorie. Jednou z nich jsou motokrosové speciály (CD) a druhou představují sportovní endura (ED). Ve třídě dvěstěpadesátek nabízí navíc Praga cestovní enduro, které nese shodné označení se sportovním endurem - ED 250.

My jsme měli možnost vyzkoušet právě tento motocykl, a proto bych se o něm zmínil podrobněji. Oproti sportovnímu enduru je cestovní verze více přizpůsobena jízdě na silnici než v terénu, ale hlavní rozdíl je ve výkonu. Sportovní endura mají výkon 24 kW (29 kW) při 6000 ot/min, cestovní "pouhých" 15 kW při 6000 ot/min. Snížení výkonu má na svědomí především karburátor a tlumič výfuku. Je však nutné především proto, aby tento motocykl mohl vůbec jezdit po českých silnicích. Pro sportovněji založené řidiče, kteří pod sedlem očekávají trochu více, však Praga přece jen nabízí speciální kit, který na výkonu nějaký ten koník přidá. Ostatní komponenty, jako jsou brzdy, přední a zadní vidlice apod., jsou zcela shodné se sportovním endurem.

 

Praga ED 250 je vybavena stejnojmenným, vodou chlazeným dvoutaktním jednoválcem o zdvihovém objemu 246,3 ccm. Motor je uložen do kolébkového rámu z ocelových Cr-Mo trubek. Převodovka umožňuje lehké a přesné řazení všech pěti rychlostních stupňů. Podvozek je dostatečně odpružen, takže motocykl si vede velice dobře jak na silnici tak v terénu. Zadní kyvná vidlice s centrálním tlumičem nese název White Power a přední vidlice je od výrobce Marzocchi.

Praga ED 250

Motor dvoudobý, vodou chlazený 246,3 ccm V1
Největší výkon 15 kW při 6000 ot/min
Točivý moment 28 Nm při 5500 ot/min
Vrtání × zdvih 70 × 64
Zapalování Ducati CDI
Spouštění motoru nožní pákou
Převodovka pětirychlostní
Karburátor Jikov 30 CE
Rám z ocelových Cr-Mo trubek
Rozvor 1495 mm
Výška sedla 940 mm
Světlá výška 360 mm
Objem palivové nádrže 8,5 l
Kolo přední/zadní 1,60 - 21"/2,15 - 18"
Odpružení přední/zadní Marzocchi Magnum 50
285 mm/White Power
320 mm
Brzdy přední/zadní 260 mm kotoučová Brembo/220 mm kotoučová Brembo
Hmotnost bez náplní 118 kg
Základní cena testovaného modelu 145 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 13. prosinci 1999.

Při prvním nasednutí na tento motocykl se vám zdá, že sedíte až příliš vysoko na to, že se jedná o dvěstěpadesátku. Ale jakmile se rozjedete, tak všechny tyto obavy mizí. Řidič má na silnici perfektní přehled a v terénu bez problémů překonává jakékoli překážky. Sedlo je příjemné a úzké tak, jak bychom od tohoto typu motocyklu očekávali. Přední kolo má rozměry 1,60-21", zadní potom 2,15-18". Pneumatiky jsou zcela vhodné pro tento druh motocyklu, mají středně hrubý vzorek, a proto pragovku lze lehce naklápět, a v mokrém terénu ji jen tak nezahrabete. Maximální rychlost je kolem 120 km/h. Brzdy jsou vpředu i vzadu kotoučové značky Brembo. Spotřebu výrobce udává v průměru mezi 4 - 5 l směsi benzínu s olejem na 100 km. O správný poměr směsi se stará přimazávání. My jsme průměrnou spotřebu nemohli přesně změřit, protože jsme měli motocykl zapůjčený na velmi krátkou dobu. Nádrž je rozdělená na dvě samostatné části kde každá z nich má svůj kohout z důvodu, aby benzín nezůstával na jedné straně. Má objem 8,5 l.

Na středním panelu řidítek je pouze tachometr s ukazatelem počtu ujetých kilometrů a základními kontrolkami. To se může zdát někomu poněkud málo, ale enduro je enduro. Na řidítkách potom nechybí přepínače světel, u cestovní verze i směrových.

Vzhledově působí motocykl Praga ED 250 pěkným dojmem a musíme uznat, že konstruktéři a všichni lidé, kteří se na jeho výrobě podíleli, odvedli obrovský kus práce a posunuli českou motocyklovou výrobu zase o něco kupředu. V současné době je na motocykl poskytována sleva 25 %, takže jej dostanete již za 109 000 Kč.

    
Text: Pavel Růžička
Foto: Lukáš Růžička, Pavel Růžička